And the Sea Will Tell
By Aleksandra Osa
A solo exhibition by painter and former sailor Aleksandra Osa showcases two recent series on maritime themes. The contrast between “Waterways 3.0,” created in Greece, and “Baltimore Bridge Disaster,” inspired by tragedy, invites reflection on resilience and vulnerability at sea.
@ Platforms Project 2024
Tobacco Factory (218 Lenorman St. 104 43, Athens)
10-13 October 2024
Private Reception: Thursday 10 October, 18.00 – 22.30
Exhibition Continues:
Friday 11 – Sunday 13 October, 12.00-21.00
“The sea never changes, and its works, for all the talk of men, are wrapped in mystery.” – Joseph Conrad
Artworks in this exhibition are available on Artsy. Follow the artist here.
Osa’s past as a professional sailor lends her work an intimate perspective on the sea. Having learned to sail in Poland—a country with a long sailing tradition and famous shipyards—she read Joseph Conrad’s marine stories, which reflect not only on nature and its fearful force but also on the human condition in dangerous situations. Since Greece became her home, she has developed a serious respect for Greek shipping traditions. In the interplay of waters and structures, her exhibition presents a juxtaposition of two of her most recent series focused on maritime subjects—“Waterways 3.0” and the “Baltimore Bridge Disaster.”
“Waterways 3.0” marks the third installment in her paintings of shipping and maritime themes, embodying a subtle celebration of the beauty inherent in the maritime world while also acknowledging the depth of its heritage. In contrast, the “Baltimore Bridge Disaster” series depicts collapse and human vulnerability. This series is inspired by images of the tragic events of March 26, 2024, when the container ship Dali struck the Francis Scott Key Bridge.
The echoes of loss resonate within this work as reminders of the fragility of our pursuits and the unforeseen consequences that can arise—serving as a counterpoint to the more serene expressions found in “Waterways 3.0.” Together, the series invite us to contemplate the delicate balance between resilience and vulnerability—a theme as enduring as the sea itself.
//
Aleksandra Osa was born in Warsaw in 1988. She graduated from the Academy of Fine Arts (Warsaw, 2015) at the Faculty of Painting. Her works have been featured at solo and collective exhibitions in Poland, the UK, Greece, and the USA. Aleksandra has experimented with several media, such as acrylics, ink, and gouache, but oils tend to be her most preferred medium. In her works, the artist attempts to interpret reality through her own artistic resources, simultaneously maintaining a semblance of realism. Her art is inspired by her own environment, treating the subject merely as an excuse for the search of artistic form. Aleksandra worked, alongside an international team of painters, as part of the animation team of the movie Loving Vincent (2015-2016). In her role as a painting animator, she specialized in moving camera as well as in landscape scenes. She currently lives and works in Athens, Greece.
—
## Greek Version (Translation by Marianthi Kolyfeti)
“Kαι η Θάλασσα Θα Μιλήσει” της Aleksandra Osa
Η ατομική έκθεση της ζωγράφου και πρώην ναυτικού Aleksandra Osa παρουσιάζει δύο πρόσφατες δουλειές της με ναυτικά θέματα. Η αντίθεση μεταξύ του “Waterways 3.0”, το οποίο φιλοτεχνήθηκε στην Ελλάδα, και του “Baltimore Bridge Disaster”, εμπνευσμένο από την έννοια της τραγωδίας, καλεί τον θεατή να στοχαστεί την κατάσταση της ανθεκτικότητας και της ευαλωτότητας στην θάλασσα.
@ Platforms Project 2024
Καπνεργοστάσιο (Λενορμάν 218, 104 43, Αθήνα)
10-13 Οκτωβρίου 2024
Εγκαίνια: Πέμπτη 10 Οκτωβρίου, 18.00 – 22.30
Διάρκεια:
Παρασκευή 11 – Κυριακή 13 Οκτωβρίου, 12.00-21.00
«Η θάλασσα ποτέ δεν αλλάζει, και τα έργα της, παρά τα λόγια των ανθρώπων, είναι τυλιγμένα σε μυστήριο» -Joseph Conrad
Το παρελθόν της Osa σαν επαγγελματίας ναυτικός προσδίδει στο έργο της μία οικεία προσέγγιση προς την θάλασσα. Έχοντας μάθει να πλέει στην Πολωνία – μία χώρα με μακρά ναυτική παράδοση και με δημοφιλή ναυπηγεία – διάβαζε τις ναυτικές ιστορίες του Joseph Conrad, οι οποίες όχι μόνο αντανακλούν την φύση και την φοβερή δύναμή της, αλλά και την έκθεση του ανθρώπου σε επικίνδυνες συνθήκες. Από τότε που η Ελλάδα έγινε το σπίτι της, ανέπτυξε έναν βαθύ σεβασμό για τις ελληνικές ναυτικές παραδόσεις. Στο παιχνίδι μεταξύ του νερού και της κατασκευής, η έκθεση παρουσιάζει τη σύγκρουση των δύο πιο πρόσφατων έργων της, που εστιάζουν σε ναυτικά θέματα – τις σειρές «Waterways 3.0» και «Baltimore Bridge Disaster».
Η σειρά έργων «Waterways 3.0» σηματοδοτεί την τρίτη εκδοχή των πινάκων της με θέματα εμπνευσμένα από την ναυτιλία και την θάλασσα. Στο «Waterways 3.0», ενσαρκώνεται η εγγενής λεπτή ομορφιά του κόσμου της ναυτιλίας, ενώ παράλληλα αναγνωρίζεται το βάθος της κληρονομιάς της, σε αντίθεση με τη σειρά έργων «Baltimore Bridge Disaster», τα οποία απεικονίζουν την κατάρρευση και την ανθρώπινη ευαλωτότητα. Σε αυτή τη σειρά, η καλλιτέχνιδα εμπνεύστηκε από τις εικόνες των τραγικών γεγονότων της 26 Μαρτίου του 2024, όταν το εμπορικό πλοίο «Dali» προσέκρουσε στη γέφυρα Francis Scott Key Bridge.
Η ηχώ της απώλειας αντηχεί μέσα στο έργο ως υπενθύμιση της ευθραυστότητας των επιδιώξεών μας και των απρόβλεπτων συνεπειών που μπορεί να προκληθούν από αυτές – λειτουργώντας ως αντιστάθμισμα στις πιο γαλήνιες εκφράσεις που παρατηρούνται στο «Waterways 3.0». Μαζί, αυτές οι σειρές έργων μάς προσκαλούν να στοχαστούμε την ευαίσθητη ισορροπία μεταξύ αντοχής και ευαλωτότητας – ένα θέμα τόσο διαχρονικό, όσο και η θάλασσα.
//
Η Aleksandra Osa γεννήθηκε στη Βαρσοβία το 1988. Αποφοίτησε από την Ακαδημία Καλών Τεχνών (Βαρσοβία, 2015) στη σχολή Ζωγραφικής. Η δουλειά της έχει πάρει μέρος τόσο σε ατομικές όσο και ομαδικές εκθέσεις στην Πολωνία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ελλάδα και στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Η Aleksandra έχει πειραματιστεί με διάφορα μέσα, όπως τα ακρυλικά, το μελάνι και τη γκουάς, όμως τα λάδια ζωγραφικής είναι αυτά που προτιμά περισσότερο. Στα έργα της, η καλλιτέχνιδα αποπειράται να παρουσιάσει την πραγματικότητα μέσω των δικών της καλλιτεχνικών ανησυχιών, διατηρώντας ταυτόχρονα μία αίσθηση ρεαλισμού. Η έμπνευση για την τέχνη της πηγάζει από το περιβάλλον της, αντιμετωπίζοντας το θέμα κυρίως ως αφορμή για την αναζήτηση της καλλιτεχνικής μορφής. Η Aleksandra εργάστηκε, μαζί με μία διεθνή ομάδα ζωγράφων, ως μέρος του animation team στην ταινία Loving Vincent (2015-2016). Στον ρόλο της ως εικαστικού animator, ειδικεύτηκε τόσο στην κίνηση της κάμερας όσο και σε σκηνές τοπίων. Αυτή τη στιγμή ζει και εργάζεται στην Αθήνα.